Kedi Aşıları ve Aşı Takvimi

Kediler de tıpkı insanlar gibi virüs ve bakterilere karşı savunmasızdır. Kedileri hastalıklardan korumanın en kolay çözümü ise aşılarının düzenli olarak yapılmasıdır. Bir aşı takvimi oluşturulması ve bu aşı takvimine bağlı kalınması hem onları hastalıklardan koruyacak hem de yaşam kalitelerini yükseltecektir. Aşılar kedileri hastalıklardan korumanın yanı sıra bağışıklık sistemlerinin oluşmasında ve güçlenmesinde de önemli rol oynar. Aşılar özellikle anne sütü içmemiş yavru kediler için hayati öneme sahiptir. Aşılanmamış kedilerin sokak hayvanlarıyla bir arada olması ya da steril olmayan ortamlarda bulunması onları hastalığa karşı savunmasız hale getirir. Kedi sütten kesilmemişse ya da hamileyse aşılama yapılması söz konusu değildir. Kedinin sağlık durumu ve yaş, cinsiyet, ırk gibi fiziksel özellikleri aşı takviminin oluşturulmasında etkili olan noktalardır. Tüm bunlar göz önünde bulundurularak nasıl bir aşı takvimi izleneceği konusunda veteriner hekimlere danışılmalıdır.

Kedilere, karma, lösemi ve kuduz aşılarının yanı sıra düzenli olarak iç ve dış parazit tedavisi yapılır. İç ve dış parazit tedavisi genellikle üç ayda bir yapılmaktadır ve aşı, damla ya da tablet şeklinde uygulanması mümkündür. Kedinin yaşadığı yer, fiziksel özellikleri, sağlık durumu ya da mevsimsel koşullar göz önüne alınarak tedavi periyodu değiştirebilir. Karma, lösemi ve kuduz aşıları ise yılda bir kez yapılır. Her üç aşının da tam zamanında yapılması kedinizin sağlığı açısından hayati önem taşır.

Yapılması Gereken Aşılar

Kuduz Aşısı

Kuduz tedavisi olmayan ve hızla yayılabilen bir hastalıktır. Bu sebeple kuduz aşısının yılda bir kez düzenli olarak ve zamanında yapılması hem kediler hem de köpekler için büyük önem taşır. Evcil hayvanlara kuduz aşısı yapılması aynı zamanda yasal bir zorunluluktur. Evde beslenen ve dışarıyla teması olmayan kedilerde kuduz riski çok düşüktür. Kediler kuduz virüsünün taşıyıcısı değildir. Ancak sokakla ve taşıyıcı olma riski olan diğer canlılarla temas halinde olan kediler için virüsü alması olası bir risktir. Bu sebeple kediniz özellikle ev ortamının dışına çıkıyorsa kuduz aşısı mutlaka yapılmalıdır. Kuduz hastalığından korunabilmenin tek yöntemi aşıdır.

Karma Aşı

Karma aşı üç farklı enfeksiyona karşı etkilidir. Karma aşı herpes virüsü, panlökopeni ve kalisivirüs enfeksiyonlarına karşı koruma sağlar. Karma aşı, 8 haftadan büyük kedilere uygulanabilir. 8. haftadan sonra ilk aşı yapılmalı ve 3-4 haftalık bir aradan sonra kedi ikinci kez aşılanmalıdır. Panlökopeni, gençlik hastalığı ya da kanlı ishal adıyla da bilinir ve kediler için ölümcül olabilir. Bu hastalık yavru kedilerde ve karma aşısı yapılmamış kedilerde görülebilir. Panlökopeni; kusma, ishal, ateş, iştah kaybı, dehidrasyon, depresyon gibi belirtilerle kendini gösterir ve klinik belirtiler ortaya çıktıktan sonra tedavi genellikle mümkün değildir. Dolayısıyla karma aşının zamanında yapılması bu hastalığın önüne geçilebilmesi açısından son derece önemlidir. Karma aşı ile önlenmesi mümkün olan bir diğer virüs Herpes Virüsü'dür. Bu virüs ölümcül değildir ancak kedinin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler. Hırıltılı solunum, öksürük, gözlerde akıntı gibi belirtilerle kendini gösterir. Bulaşıcı bir hastalıktır. Kalisivirüs ise özellikle yavru kediler için tehlikelidir. Hastalık; dil, damak, yutak bölgesinde yaralar, iştah kaybı ve ateşle kendini gösterir. Bulaşıcıdır ve uzun bir tedavi süreci gerektirir. Kediniz sağlığına kavuşmuş görünse de virüsü taşımaya devam edebilir. Karma aşının zamanında yapılması virüsün önüne geçilmesinde etkili olacaktır.

Leukemia Aşısı

Kedi lösemisi olarak bilinen bu hastalıkta aşılama 9. haftadan sonra 2 aşamalı olarak 3-4 haftalık arayla yapılır. Daha sonra her yıl tekrarlanır. Leukemia aşısı yapılmadan önce kedinin bu hastalığı taşıyıp taşımadığına dair testler yapılır. Eğer kedi hastalığı taşıyorsa aşı istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Hastalık ölümcül olabileceği gibi bazı kediler yalnızca taşıyıcı konumda da olabilirler. Leukemia, lenf yumrularında şişlik, tümörler, iştah kaybı, bağırsak problemleri gibi belirtilerle ortaya çıkar. Hastalığın kesin tedavisi olmamakla birlikte düzenli bir aşı takvimiyle önüne geçmek mümkündür.

Tüm bu belirtiler, hastalıklar ve doğurdukları sonuçlar kedi sahiplerini korkutsa da bu olumsuzlukları önlemenin en kesin ve kolay yolu tüm aşıların düzenli olarak ve zamanında yapılmasıdır. Veteriner hekimlerin yardımıyla ve kediniz için uygun bir aşı takvimiyle; bakımları ve aşıları yapılan kediler için bu hastalıklara yakalanma oranı son derece düşüktür.