Köpeğiniz Neden Esniyor Biliyor Musunuz?

Çalışmalar, insanların günde 5-15 kez arasında esnediklerini ortaya çıkarmıştır. Bazen yorulduğumuzda, kulak basıncını serbest bırakmanın bir yolu olarak, ya da başka birinin esneme gördüğünü gördüğümüzde kendimizi esnerken buluruz.

Bununla birlikte, esneme üzerine yapılan yıllar süren çalışmalar, neden esnediğimizi kesin olarak kanıtlayamamıştır.

İnsanlar, esneyen tek tür değil tabii ki; esneme, kuşlar, maymunlar, kediler ve evet; köpekler de dahil olmak üzere çeşitli hayvanlarda bulunabilir.

Peki Köpekler neden esniyor? Bu ortak köpek davranışını değerlendirmek için bazı uzmanların yorumları şu şekilde;

"Köpekler Rüya Görür mü?" kitabının yazarı Stanley Coren durumu insanlardakiyle aynı sebeplere bağlıyor, yorgunluk ve empatik sebeplerle köpeğiniz esneyebilir, hatta bazen siz esnediğinizde o da sizin ardınızdan esneyerek, esnemenin sadece insanlar arasında bulaşıcı olmadığını gösterebilir.
Köpek eğitmenleri ise bu durumu daha çok strese bağlıyorlar, eğittikleri köpeklerde bazı komutlarda zorlandıklarında köpeklerin arka arkaya esnediğini gözlemleyen eğitmenler, köpeklerin bir yorgunluğunu insanlara göstermek için bir savunma mekanizması olarak esnemeyi kullandıklarını düşünüyorlar.

Bazı uzmanlar da, esneme davranışının köpeklerde sadece bir taklit olduğunu genetik hafıza ile nesilden nesile aktarıldığını savunuyorlar. Biz insanlarda olduğu gibi köpeklerin de genetik hafızasında belirli davranışlar vardır. İnsan bir bebek yükseklik kavramını bilmemesine rağmen yüksek bir yerden aşağı bakınca kalp atışları hızlanır, korku sebebiyle ağlamaya başlar. Köpeklerde de cinslerine göre insanlardaki gibi genlerine işlemiş bazı davranışlar vardır. Örneğin bir İngiliz Cocker Spaniel hiç av için eğitilmemiş olsa bile genetik hafızasında bulunan avcılık içgüdüsü ile onlara hediye ettiğimiz oyuncakları önce boğaz olarak gördüğü bölgelerinden tutarak iyice sallar. Bu davranış zamanında atalarının insanlarla birlikte çıktığı avlarda, vurulan ördek ve kuşların can çekişmesini önlemek için geliştirdiği bir davranıştır ve nesilden nesile genetik hafıza yolu ile aktarılmıştır. Esneme de bu davranış gibi atalarının insanları gözlemleyip yorulduklarında esnediklerini fark ederek kendi yorgunluklarını belirtmek için taklit ettikleri bir davranış olabilir.

Üzerinde durulan bir başka uzman teorisi ise, köpeklerin başka agresif köpeklerle karşılaştıklarında onlara zararsız olduklarını veya onlardan korkmadıklarını göstermek için esnedikleri yönünde, bu davranış aynı zamanda sevimli dostlarımızın ataları olan kurtlarda da yaygın şekilde görüldüğünden birçok uzman bu teorinin savunucusudur.

Peki ya siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Akıllı dostlarımız sadece bizi taklit mi ediyor? Yoksa bu davranışı bir savunma mekanizması olarak mı kullanıyor? Yoksa sadece biraz dinlenmeye mi ihtiyaçları var?