Kedi Sahiplerinin Korkulu Rüyası: Kedi Nezlesi

Nezle, biz insanlar için önemsiz ve çabuk atlatılabilir bir hastalık olsa da söz konusu kediler olduğunda durum pek de böyle değildir. Kedi nezlesi; kediler için ciddi, kalıcı hasarlar bırakabilen ya da ölümle sonuçlanabilen bir rahatsızlıktır. Genellikle doğumdan birkaç hafta sonra ortaya çıkar ve yavruların hayatını kaybetmesiyle sonuçlanabilir. Zaman zaman yetişkin kediler de kedi nezlesine yakalanabilirler. Kedi nezlesi virüslerin yol açtığı bir rahatsızlıktır. Hastalık etkeni Feline Calicivirus ya da Feline Herpesvirus olabilmektedir. Feline Herpesvirus’un neden olduğu nezle daha şiddetli belirtilerle ortaya çıkar ve ölümle sonuçlanma oranı çok daha yüksektir.

Hastalığın kesin olarak teşhis edilebilmesi için kediye kan tahlili yapılması gerekir. Kanında hastalığın etkeni olan virüslerin olup olmadığı kontrol edilir. Ancak belirtiler açık bir biçimde hastalığı işaret ediyorsa kan tahliline gerek kalmaksızın veteriner hekimin muayenesinin ardından tedaviye başlanması da söz konusu olabilir. Kedi nezlesinin belirtileri görüldüğünde vakit kaybetmeden bir veteriner hekimden yardım almak ve hastalık şiddetlenmeden önüne geçebilmek son derece önemlidir.

Belirtiler Nelerdir?

Kedi Nezlesi; tıpkı insanlarda olduğu gibi, hapşurma, göz ve burun akıntısı, iştahsızlık, ağız içinde ve etrafında ortaya çıkan yaralar ve bazı durumlarda ateş ile kendini gösteren bir hastalıktır. Hastalık ilerlediğinde göz ve burun akıntısı yoğunlaşır ve koyu sarı renkte iltihaplı bir akıntı görülmeye başlar. Bu durum tedavi edilmediğinde, gözlerde kalıcı hasar oluşması söz konusu olabilir. Ayrıca, burun akıntısı sebebiyle koku alma duyusunun zayıflaması ve bunun yanı sıra ağız içerisinde ve çevresinde görülen yaralar, kedinin rahatça beslenmesinin önünde engeldir. Beslenemeyen kedinin bağışıklık sistemi iyice zayıflar, güçsüz kalır ve hastalığın doğurabileceği olumsuz sonuçlara daha açık hale gelir.

Kedi nezlesi, hızla bulaşabilen bir hastalıktır. Virüsler, ağız, göz ve buruna doğrudan temas ile bulaşmaktadır. Salya, burun mukozası ve göz akıntısına temas edildiğinde hastalık kolaylıkla bulaşabilir. Kediler birbirlerine karşı yalama ve koklama davranışı gösterdikleri için hastalık sürecinde sağlıklı kedilerle, hasta kedilerin aynı ortamda bulunmaması gerekmektedir. İki kedinin doğrudan temasın yanı sıra; salya, burun ve gözden gelen akıntının bulaştığı yerlere temas ile de sağlıklı kedi hastalığa yakalanabilir.  Bununla birlikte, hasta ve sağlıklı kedilerin mama ve su kaplarını, kum kaplarını beraber kullanmaları da hastalığın bulaşmasına neden olabilmektedir. Kedi nezlesi kediden kediye bulaşabilir fakat insanlara bulaşması söz konusu değildir.

Tedavi Edilmesi Mümkün Müdür?

Kedi nezlesi söz konusu olduğunda en önemli unsur hastalığa yakalanmadan önce önlem alınması ve hastalığa neden olan etkenlerin erken teşhis edilebilmesidir. Hastalık ilerlediğinde bünyesi zayıf olan kediler için tedavi mümkün olmayabilir. Bu sebeple hastalık belirtileri ortaya çıkmadan önce hastalığın önüne geçebilmek önemlidir. Bu da hiç şüphesiz ki aşılama ile mümkündür. Nezle ortaya çıktıktan ve hastalık ilerledikten sonra yapılan aşıların kediyi koruması söz konusu değildir. Aksine kediye zarar vermesi olası bir durumdur. Bu sebeple; kediler, gençlik döneminden itibaren düzenli olarak aşılanmalıdır. Aşıları düzenli ve zamanında yapılan kedilerin kedi nezlesine yakalanma ihtimali son derece düşüktür.

Nezle teşhisi konulduktan sonra; antibiyotikli kremlerin yanı sıra, ılık su ve çay ile yapılacak göz temizliği ile tedavi uygulanabilir. Bu tedavi kremlerin uygulanması ve göz banyosu şeklinde yapılmalı ve günde birkaç kez uygulanmalıdır. Hastalığın belirtilerinden biri olan iştahsızlık, hastalık süresince görülmeye devam edecektir. Unutulmamalıdır ki; kediniz iştah kaybından ne kadar çabuk kurtulursa o kadar çabuk toparlanacak ve güçlenecektir. Bu sebeple, günlük beslenme düzeninin biraz dışına çıkarak, kedinizin sevdiği yiyecekleri tüketmesini sağlayabilirsiniz. Ev içerisinde bakılan bir kedinin tedavisi çok daha kolay olacaktır. Bu sebeple kedinizin dışarıya çıkma alışkanlığı varsa tedavi süresince evde kalmasını sağlamanız daha uygun olacaktır.