Kedi ve Köpeklerde Yaşlılık

Sevgili dostlarımız kedi ve köpekler de tıpkı biz insanlar gibi doğar, büyür, yaşlanır ve yaşama veda ederler. Kedi ve köpeklerde yaşlanma süreci genellikle 7 yaşından sonra başlar. Ancak; genetik yapı, bakım ve beslenme şekli, geçirdiği hastalıklar (kalp ve böbrek hastalıkları, obezite, bağışıklık sistemi bozuklukları vb.), içinde bulunduğu çevre ve benzeri durumlar yaşlanma sürecinin daha erken ya da daha geç başlamasına sebep olabilir. Günlük aktivite oranının azalması, halsizlik, bitkinlik, görme ve işitme kaybı, uyku saatlerinde artış, deride ve tüylerde bozulma, diş ve diş eti hastalıkları, agresif tavırlar, yeme ve sindirme bozuklukları gibi belirtiler çoğu zaman kedi ve köpeklerin yaşlanma sürecine girdiğinin işaretidir.

Peki; sevgili dostlarımız yaşlandıklarında fiziksel ve davranışsal olarak ne gibi farklılıklar ortaya çıkar?

Yaşlılık Sürecinde Görülen Değişimler

Tıpkı insanlarda olduğu gibi, kedi ve köpeklerde de yaşlılıkla birlikte kalp rahatsızlıkları ortaya çıkmaktadır. Belirli bir yaşın üstündeki kedi ve köpeklerde kalp fonksiyonlarının azalması, kalp kapakçıklarının zayıflaması gibi durumlar görülmektedir. Özellikle köpekler söz konusu olduğunda, 7-12 yaş arası her 4 köpekten biri ve 12 yaş üstündeki her 2 köpekten biri kalp hastalıklarıyla mücadele etmek durumunda kalmaktadır. Doğru beslenme ve çeşitli egzersizlerle kedi ve köpeklerin kalp sağlığının korunması mümkündür.

Yaşlanan kedi ve köpeklerde görülen bir diğer durum böbreklerin işlevini eskisi gibi yerine getirememesidir. Bu durum böbrek yetmezliği gibi problemleri ortaya çıkarabilir. Böbrek sorunlarının önlenmesi için sağlıklı beslenme son derece önemli bir unsurdur.

Yaşlanmayla birlikte kedi ve köpeklerde deride, tüylerde ve kas yapısında değişimler görülmektedir. Tüylerin matlaşması ve seyrelmesi yaşlanmayla birlikte ortaya çıkabilen bir durumdur. Deri esnekliğinde azalma, derinin eski parlaklığını ve sağlıklı görüntüsünü kaybetmesi, vücutta yağlanma, hücrelerin eskisi kadar hızlı yenilenmemesi gibi durumlar da yaşlılık sürecinin bir parçasıdır.

Yaşlanan kedi ve köpeklerin metabolizması genç kedi ve köpeklere göre oldukça yavaştır. İştahları azalır ve günlük aktivite miktarı büyük oranda düşer. Günün büyük kısmını uyuyarak geçirmeleri söz konusu olabilir. Yürüyüş ve oyuna karşı eskisi kadar hevesli olmadıkları gözlenebilir. Bu sebeple yaşlı kedi ve köpeklerin beslenmesine dikkat edilmelidir. Mümkünse yaşlı kedi ve köpeklere özel mamalar tercih edilmelidir.

Yaşlanan kedi ve köpeklerin davranışlarında kimi farklılıklar görülmesi söz konusu olabilir. Bu farklılıklar yaşlanmanın doğal bir sonucudur. İlerleyen yaşlarda kedi ve köpekler idrar ve dışkılarını tutamamaya başlayabilirler. Bunun sebebi çoğunlukla kaslarının işlevini eskisi gibi yerine getirmemesidir. Bu durum karşısında tuvalet kaplarını dostlarınıza daha uygun bir hale getirebilirsiniz. Yaşlılık döneminde kabızlık ya da ishal gibi sorunlarla karşılaşmanız da olasıdır. Bu durum da dostlarınızın tuvaletini evin çeşitli yerlerine yapmasına sebep olabilir. Böyle bir durumla karşı karşıyaysanız, beslenme düzenini bir veteriner hekim kontrolünde değiştirmeyi deneyebilirsiniz.

Yaşlanan kedi ve köpekler yön bulmakta ve denge sağlamakta zorlanabilirler. Bu durum karşısında basit önlemler alarak kedi ve köpeklerin kendilerini daha rahat hissetmesini sağlayabilirsiniz. Yaşadıkları ortamın düzenini sık sık değiştirmemek, beslenme, yürüyüş, oyun gibi aktiviteleri belli saat aralıklarında, bir düzen içerisinde yapmak size ve dostunuza çok yardımcı olacaktır.

Son olarak kedi ve köpekler yaşlanma sürecinde sizinle eskisi kadar sık iletişim kurmayabilirler. Daha içine kapanık bir tavır içerisinde olabilir, saklanma gibi davranışlar gösterebilirler. Bu kedi ve köpeklerde yaşlılık sürecinde sık rastlanan bir durumdur. Buna karşılık yapılabilecek en doğru davranış dostunuzun isteklerine saygı duymak ve onunla kendisini rahat hissettiği zamanlarda iletişim kurmaktır.

Tüm bunların yanı sıra köpeğinizin hastalıklardan uzak ve mutlu bir yaşlılık dönemi geçirmesini istiyorsanız beslenme ve bakımına dikkat etmeli, veteriner hekiminizle sürekli irtibat halinde olmalı ve sağlık kontrollerini aksatmamalısınız.

Blog hakkında henüz görüş bırakılmamış.

Blog hakkındaki görüşlerinizi yazın