Kedilerde Kabızlık Sebepleri ve Tedavi Yöntemleri

Kabızlık, tıptaki adıyla konstipasyon tıpkı insanlarda olduğu gibi kedilerde de zaman zaman görülebilen bir rahatsızlıktır. Kabızlık, kuru yapılı dışkının bağırsakta ilerleyememesi ve vücuttan dışarı atılamaması olarak açıklanabilir. Kabızlık sorunu çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir ve vücuttaki başka bir rahatsızlığın habercisi de olabilir.

Kedilerde Kabızlığın Sebepleri

Kedilerde kabızlığın başlıca nedenlerinden bir tanesi beslenme bozuklukları ya da yeme alışkanlıklarının değişmesidir. Kedilerin sürekli kuru gıdalar tüketmesi ya da tek yönlü beslenmesi zamanla kabızlık sorunun ortaya çıkmasına sebep olur. Tükettiği besinlerin sık sık değişmesi ya da yeterli su tüketmemesi de kabızlığa neden olabilmektedir.

Kedinin tüy ya da yabancı maddeler yutması da kabızlığa sebebiyet verebilir. Kediler kendilerini yalayarak temizlerler. Bu esnada tüylerini yutarlar. Yutulan tüyler bağırsaklarda sindirilemezler. Bu durum zaman için bağırsakta tıkanmalara sebep olabilir. Besinler dışındaki maddelerin yutulması da tıpkı tüy yutulmasında olduğu gibi bağırsakta tıkanmalara ve dışkının dışarı atılamamasına yol açabilir.

Bazı hastalıklar ya da hastalıklar sebebiyle kullanılan ilaçlar da kedilerde kabızlığa neden olabilmektedir. İlaçların yan etkileri sindirim sorunlarına yol açabilir. Hastalıklar nedeniyle kedinin hareketsiz kalması, günlük aktivitelerini eskisi gibi yerine getirememesi de kabızlığa neden olan etkenler arasındadır.

Omurga ve kalça yapısındaki bozulmalar da kabızlığı ortaya çıkarabilmektedir. Bozulan yapı sinirleri etkiler ve bunun neticesinde bağırsak hareketleri yavaşlar. Bu durum kabızlığa neden olabilir.

Stres de kabızlığa yol açan nedenler arasındadır. Eve yeni bir üyenin gelmesi ya da birinin ayrılması, yaşam alanındaki değişiklikler, taşınma, mama ve kum kabının değişmesi gibi pek çok unsur kedilerde strese neden olabilir. Stres, sindirim problemlerini tetikler ve kabızlık sorunu ortaya çıkabilir.

Yaşlı kediler söz konusu ise bağırsak fonksiyonlarının yavaşlaması da kabızlığa neden olur. Öyle ki; yaşlı kedilerin kabızlığa yakalanma oranı genç kedilere oranlara çok daha yüksektir. Elbette bu, tüm yaşlı kedilerde bu problemin görüleceği anlamını da taşımaz.

Kötü ve düzensiz beslenme, yeterli lif tüketmeme, yeterli sıvı tüketmeme, obezite, günlük aktivite miktarının düşük olması gibi durumlar kabızlığa neden olur. Beslenme alışkanlıkları değişmez ve hareketsizlik devam ederse zaman içinde kabızlığın kronikleşmesi de söz konusu olabilmektedir.

Kabızlık Nasıl Tedavi Edilir

Kabızlık tedavisi denildiğinde akla ilk olarak beslenme alışkanlıklarının değiştirilmesi gelmektedir. Lifli gıdaların tüketilmesi kabızlık sorunun çözülmesinde en büyük yardımcılardan birisidir. Lifli gıdaların yanı sıra zeytinyağı ve taze otların tüketilmesi tercih edilebilir. Et yerine balığın tercih edilmesi daha doğrudur. Eğer kedi etli ya da tavuklu kuru mama tüketiyorsa, balıklı mamalara geçiş uygun olacaktır. Su tüketiminin yeterli olmaması kabızlığa sebep olduğu için kabızlık sorunu yaşayan kedinin kolaylıkla ulaşabileceği bir yerde her zaman taze ve temiz su bulundurulmalıdır. Tüm bunların yanı sıra bazı vitamin ve minerallerin eksiği de kabızlığa neden olabilmektedir. Bu konuda veteriner hekimlere danışılarak vitamin ve mineral takviyesi konusunda yardım alınabilir.

Kimi durumlarda kabızlık sorunu evde uyguladığınız yöntemlerle çözülmeyecek boyutlara ulaşabilir. Böyle durumlarda veteriner hekimlerin müdahalesine gereksinim duyulabilir. Veterinerler gerek görürlerse cerrahi yöntemlere başvurarak kabızlığı tedavi etme yoluna gidebilirler. Cerrahi müdahale kabızlık tedavisinde sıkça tercih edilen bir yöntem olmasa da bağırsaklarda tıkanma, yapışma gibi durumlarda uygulanabilir.

Ancak çoğu zaman kabızlık basit tedavi yöntemleriyle tedavi edilebilecek bir rahatsızlıktır. Kedinizin kilosuna ve beslenme alışkanlıklarına ve su tüketimine dikkat ederek, günlük aktivite ihtiyacını karşıladığından emin olarak ve kedinizi psikolojik problemlerden uzak tutarak kabızlığı önlemeniz ve olası kabızlık durumlarını kolaylıkla atlatmanız mümkün olacaktır.

Blog hakkında henüz görüş bırakılmamış.

Blog hakkındaki görüşlerinizi yazın