Kedilerde Obezite Nedenleri

Sevimli dostlarımız kediler de tıpkı biz insanlar gibi obeziteden muzdarip olabilirler. Kedilerde obezite; yanlış beslenme, hareket eksikliği, hormonal bozukluklar, psikolojik sorunlar, kısırlaştırma gibi çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir.

Obezite; alınan günlük enerji miktarının, enerji ihtiyacından fazla olduğu durumlarda ortaya çıkan klinik bir hastalıktır. Günlük ihtiyacından fazla besin tüketen, yeterli egzersiz yapmayan ve kilo alma eğilimi olan kedilerin obezite ile karşı karşıya kalma olasılığı son derece yüksektir. İhtiyaçtan fazla alınan enerji vücutta yağ olarak depolanır ve bu yağın vücuttan atılması son derece zordur. 5 yaşın üzerindeki kediler ve kısırlaştırma operasyonu geçirmiş kediler obezitenin görülme olasılığının yüksek olduğu gruptadır. Metabolizmadaki yavaşlama ve hormonal dengelerin değişmesi sonucu obez olma riski yükselmektedir.

Vücuttaki yağ oranının yüksek oluşu sindirim sistemi, eklem ve kemikler, kalp gibi vücudun pek çok noktasını olumsuz etkiler ve yaşam kalitesini düşürür. Obezite, diyabet karaciğer hastalıkları gibi hastalıklara da zemin hazırlar. Eğer kediniz obezite riski taşıyorsa, kilosu normalin üzerinde seyrediyorsa, tükettiği besinleri ve günlük kalori miktarını kontrol etme vakti gelmiş demektir. Genellikle kedilerin günlük beslenme düzeninde kısıtlamaya gidilmesi tercih edilmese de; obezite gibi ciddi rahatsızlıklar söz konusu olduğunda belirli bir beslenme programına bağlı kalınması daha doğru olacaktır. Kedinin yaşı, cinsiyeti, boyu, kilosu ve ırksal özellikleri göz önüne alınarak, veteriner hekimlerin de tavsiyeleri doğrultusunda uygun bir beslenme programı hazırlanabilir.

Kedimin Obez Olduğunu Nasıl Anlarım?

Kedilerin vücut ağırlığının; cinsiyet, yaş ve ırksal özellikler de göz önüne alınarak düşünüldüğünde, normal sayılan ortalama ağırlığın % 15 ile % 25 oranında yüksek çıkması kedinizin obeziteden muzdarip olması anlamını taşır. Bunu anlamanın daha basit yolu ise kedinizin göğüs kafesini hissedip hissedemediğinizi test etmenizdir. Kedinizi sırt üstü yere yatırıp elinizi göğsüne koyduğunuzda kedinizin göğüs kafesini hissedemiyorsanız kedinizin göğsündeki yağ oranı fazla demektir. Bu kedinizin obez olduğunun kesin kanıtı olmasa da, obezite riski taşıdığı anlamına gelir.

Kedilerde Obezite Görülme Olasılığı Köpeklerden Daha Fazladır

Kedilerin vücut yapıları uzun süre aç kalmaya ve enerji depolamaya daha müsaittir. Evcil kediler düzenli olarak beslendikleri için enerji ihtiyacının fazlası yağ olarak depolanır. Evde yaşayan kediler yeterince egzersiz yapmadıklarında obezite sorunuyla karşı karşıya kalırlar. Bunun çözümü tükettikleri besinlerde kısıtlamaya gitmek değil daha çok egzersiz yapmalarını sağlamaktır.

Kedilerde Obezitenin Tedavisi Mümkün Müdür?

Kedilerde obezitenin tedavisi mümkündür. Doğru bir beslenme ve egzersiz programı ile obezite tedavi edilebilir. Obezite ciddi boyutlara ulaştığında cerrahi müdahaleye ihtiyaç  duyulması söz konusu olabilir. Kedinizde obezite olup olmadığı, hangi aşamada olduğu, cerrahi müdahale gerekip gerekmediği gibi konular için veteriner hekimlerden yardım almak doğru adım olacaktır.

Kilo Verme Sürecinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Kediler diyet dönemlerinde tıpkı bizler gibi zorluk yaşayabilirler. Bu durum son derece olağandır. Diyet dönemlerinde tükettikleri besinler onları doyurmayabilir. Kedinizin acıktığını anladığınızda onun dikkatini dağıtmayı deneyebilirsiniz. Eğer mümkün olmuyorsa küçük atıştırmalıklar verebilirsiniz. Kedinizin yanında yemek yememeye özen göstermelisiniz. Yanında yemek yemeniz onu zorlayacaktır.

Kedinizin sıklıkla tükettiği ve sevdiği abur cuburların yerine sağlıklı atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz. Yüksek kalorili besinler yerine hafif öğünler ile beslenmesini sağlayabilirsiniz. Kedinizi ev yemekleriyle beslemek sağlığını olumsuz etkiler. Kediler için özel olarak üretilmiş kuru mamaları tercih etmeniz daha doğru olacaktır. Ödül ya da yaş mama vereceğinizde ise diyet mamaları tercih etmeniz daha iyi olacaktır. Mama seçimi konusunda veteriner hekiminize danışabilirsiniz.

İnsanlarda olduğu gibi kedilerde de hızlı kilo vermek vücuda faydadan çok zarar verir. Hızlı kilo vermenin kedinizin sağlığı olumsuz yönde etkileyeceğini unutmamalısınız.

Eğer evde birden fazla kedi ile yaşıyorsanız diyet sürecinde mamalarını ayırmanız daha iyi olacaktır. Tüm bunların yanı sıra; her gün kedinize vakit ayırarak egzersiz yapmasını sağlamanız sürecin daha hızlı ve sağlıklı ilerlemesine yardımcı olacaktır.