Köpeklerde Diyabet Belirtileri ve Tedavisi

Köpekler de tıpkı insanlar gibi şeker hastalığına yakalanabilirler. Şeker hastalığı bir diğer adıyla diyabet pankreas yeterli miktarda insülin üretemediğinde ortaya çıkan bir hastalıktır. Pankreas sağlıklı çalıştığında ince bağırsakta sindirime yardımcı enzimler ve kandaki glikozu dengelemeye yardımcı olan bir hormon salgılar. Pankreas bu işlevlerini yerine getiremediğinde diyabet ortaya çıkar.

Diyabetin Belirtileri Nelerdir?

Köpeklerde diyabet farklı belirtilerle ortaya çıkabilmektedir. İdrara çok sık çıkma, iştahın gözle görülür biçimde artması, iştah artmasına rağmen kilo kaybetmek, katarakt oluşumu nedeniyle görme kaybı, su ihtiyacının gözle görülür biçimde artması diyabetin en yaygın görülen belirtileri arasındadır. Bu belirtiler diyabetin göstergesi olabileceği gibi başka hastalıkların da habercisi olabilir. Bu sebeple, bu belirtilerden bir ya da birkaçı görüldüğünde bir veteriner hekime başvurmak gerekmektedir. Doğru teşhis doğru tedavi yönteminin belirlenmesi açısından son derece önemlidir. Kesin teşhis genellikle kan ve idrar testlerinin ardından konulabilmektedir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken kan testleri sırasında köpeğin stresten uzak olmasıdır. Çünkü stres kandaki glikoz seviyesini arttıran bir unsurdur. Bu sebeple tahliller birkaç sefer tekrarlanmalı ve köpeğin tahliller sırasında stresten tamamen uzak olduğundan emin olunmalıdır.

Diyabetin Ortaya Çıkma Sebepleri

Köpeklerde diyabet, fazla kilo, kötü beslenme, hormonal bozukluklar, yaşlılık, stres, genetik yatkınlık gibi sebeplerle ortaya çıkabilen bir hastalıktır. Köpeğin ailesinde diyabet olduğu biliniyorsa; köpeğin de bu hastalığa yakalanma oranının daha yüksek olduğu bilinmesi ve buna göre önlemler alınması ilerleyen süreçlerde köpeğin sağlığının korunabilmesi noktasında yararlı olacaktır. Cocker Spaniel, Terrier, Labrador, Doberman gibi bazı ırklar genetik olarak diyabete yatkındırlar. Elbette bu durum bu ırktan her köpeğin diyabete yakalanacağı anlamına gelmez. Aynı zamanda sadece bu ırkların diyabete yakalanacağı anlamına da gelmez. Her köpeğin diyabete yakalanma riski vardır. Genetik yatkınlığın yanı sıra kilolu köpekler, 8 yaş üstü dişi köpekler ve yoğun stres yaşayan köpeklerin hastalığa yakalanma olasılığı diğerlerine göre daha yüksektir. Diyabetli köpeklerin çok büyük bölümünün dişi ve yaşlı köpekler olduğu bilinmektedir.

Köpeklerde Diyabetin Tedavisi Var Mıdır?

Köpeğinize bir uzman kontrolünden geçtikten ve  gerekli tahliller uygulandıktan sonra diyabet teşhisi konulduysa, bu noktadan sonra hastalığın kontrol altında tutulması son derece önemlidir. Köpeğin glikoz seviyesini düzenli olarak ölçmek yararınıza olacaktır. Bunun için bir glukometre edinmek ya da düzenli veteriner ziyaretleri yapmak gerekir. Bunun yanı sıra düzenli olarak idrarını kontrol ederek keton seviyesi de kontrol edilmelidir. Tedavi süreci genellikle insülinin enjeksiyon veya tablet şeklinde verilmesi şeklinde gerçekleşir. İnsülinin yanı sıra mutlaka diyet uygulanmalıdır. Diyet uygulanırken diyabetli köpekler için özel olarak üretilmiş mamalar tercih edilebilir. Bunun yanı sıra; miktarı az ve daha sık öğünler şeklinde beslenmek daha doğru olacaktır. Köpeğin kilosunu kontrol altında tutmak diyabet tedavisi için son derece önemlidir.

Tedavide kullanılacak insülinin farklı türleri bulunmaktadır. Köpeğinize en uygun olanın hangisi olduğuna ve hangi dozda uygulanacağına veteriner hekiminiz karar vermelidir. İnsülin enjeksiyonu, köpeklerde genel olarak öğünlerin ardından günde 2 kez uygulanmaktadır. Bu enjeksiyon köpek sahipleri tarafından evde uygulanabilmektedir. Eğer insülin evde uygulanacaksa bir veteriner hekim tarafından nasıl uygulanacağına dair detaylı bilgi ve uygulama eğitimi verilmesi uygun olacaktır. İnsülinin ömrü yaklaşık 6 haftadır. Bu sürede buzdolabında muhafaza edilmesi gerekir. Bu sürenin ardından kullanılması önerilmemektedir. Veteriner hekim önermedikçe insülinin dozu asla değiştirilmemelidir. Köpek yemek yemiyor ise insülin enjeksiyonu uygulanmamalıdır. Enjeksiyon köpeğin kürek kemikleri arasındaki deriye uygulanmalıdır.

Blog hakkında henüz görüş bırakılmamış.

Blog hakkındaki görüşlerinizi yazın