Köpeklerde Hepatit Belirtileri ve Tedavisi

Sevgili dostlarımız köpekler de tıpkı biz insanlar gibi çeşitli hastalıklarla mücadele etmek zorunda kalabiliyor. Bu hastalıkların bazıları ilaçlar ya da kısa süreli tedavilerle atlatılabiliyor olsa da; bazı hastalıklar ölümcül sonuçlar doğurabiliyor. Köpeklerde virüs kaynaklı pek çok hastalıkla karşılaşılması söz konusu olabiliyor. Bu hastalıkların büyük bölümü ne yazık ki; sevgili dostlarımızın hayatına mal oluyor. Köpeklerde hepatit bir diğer adıyla canine hepatitis de köpeklerin yakalanabileceği en ağır hastalıklardan bir tanesi olarak görülüyor ve köpeklerin hayatını kaybetmesine dahi neden olabiliyor. Bu hastalığın en kötü yanı ise köpekler arasında hızla yayılabilir olması.

Canine Hepatitis, canine adenovirus tip 1 (CAV-1) virüsünün neden olduğu, vücudun pek çok bölümünü ve iç organları ciddi şekilde etkileyen viral bir hastalıktır. Akut ateş ile kendini gösteren bu hastalık başta karaciğer olmak üzere, sindirim sistemi, solunum sistemi ve sinir sistemine zarar veren bulaşıcı bir hastalıktır. Hastalık etkeni köpekler dışında, kurt, çakal ve ayılarda da hastalığın ortaya çıkmasına neden olabilir. Hastalık etkeni vücuda girdikten sonra 4-7 gün içerisinde hastalık kendini gösterir.

Hastalık etkeni, salya, burun akıntısı, idrar gibi vücut sıvıları aracılığıyla etrafa yayılabilir. Hastalık, doğrudan bu vücut sıvılarıyla ya da bu sıvıların temas ettiği eşyalar aracılığıyla sağlıklı köpeklere bulaşır. Üstelik bu hastalığa yakalanan köpekler yalnızca hastalık sürecinde değil iyileştikten sonra da hastalığı yaymaya devam ederler. İyileştikten sonra 9 aylık süreç boyunca hastalığı bulaştırma riski devam eder. Hastalığın her ırktan ve her yaş grubundan köpekte görülmesi söz konusu olabilir. Bu da hastalığın yayılma hızının çok daha yüksek olması anlamına gelir.

Köpeklerde Hepatit Hangi Belirtilerle Ortaya Çıkar?

Hastalık etkeninin vücuda girmesinin ardından ilk olarak boğaz ve gırtlak etkilenir. Hastalığın erken dönem belirtileri arasında boğaz ağrısı ve öksürük yer almaktadır. Korneada kızarıklık ve bulanıklık görülmesi söz konusu olabilir. Korneadaki bulanıklık göz renginin maviye dönmesine sebep olur. Bu belirtinin görülmesi sebebiyle hastalık “Mavi Göz Karaciğer Yangısı” adıyla da bilinir. Birçok hastalıkta olduğu gibi Canine hepatitisin belirtileri arasında da ishal ve kusmayı saymak mümkündür. Susuzluk da hastalığın belirtileri arasındadır. Her vaka da olmasa da kimi köpeklerde virüs zatürreye de yol açabilmektedir. Daha ağır ve hızla ilerleyen vakalarda, lenf büyümesi, ağız mukozasında kanama, yüksek ateş, faranjit, göz kuruluğu gibi belirtiler ortaya çıkması söz konusudur. Bu belirtilerin bir ya da birkaçının görülmesi halinde vakit kaybetmeden bir veteriner hekime başvurmak gerekmektedir.

Köpeklerde Hepatit Tedavi Edilebilir Mi?

Hastalığın kesin bir tedavisi bulunmamaktadır. Bu sebeple semptomatik tedavi uygulanır. Semptomatik tedavi; hastalık etkenini değil hastanın şikayetlerini ve ortaya çıkan belirtileri gidermeye yönelik adımlar atılması anlamına gelmektedir. Hastalık vücuda ciddi zararlar vermesine ve hayati tehlike yaratmasına rağmen çoğu köpek hastalığı atlatmayı başarmaktadır. Hastalıktan korunmak için en önemli adım aşılamaktır. Hatta yavru köpekler ve erişkinliğe henüz ulaşmamız genç köpeklerde hastalıktan korunmanın tek yolu aşılamadır. Çünkü hastalığa yakalanan genç yaştaki köpeklerin büyük çoğunluğu ne yazık ki; hayatlarını kaybetmektedir. Aşılama sayesinde her ırk ve yaş grubundan köpeğin hastalığa karşı bağışıklık kazanması mümkün olabilmektedir. Aşı, 6. Haftadan sonra uygulanabilmektedir. İlk aşılama 3’er haftalık aralıklarla, 3 doz olarak uygulanmaktadır. Daha sonra ise her yıl tek doz olarak tekrarlanması gerekir. Yapılan her aşı hastalığa karşı bir yıl süreyle etki etmektedir. Bu sebeple aşıların düzenli olarak tekrarlanması ve ihmal edilmemesi son derece önemlidir.

Köpeklerde Görülen Diğer Tehlikeli Hastalıklar

En yakın dostumuz olan köpeklerde malesef bir çok teklikeli hastalık mevcut ve bu hastalıklar ölümle sonuçlanabiliyor. Köpeklerde Görülen Tehlikeli Hastalıklar yazımızı inceleyerek sevimli dostunuzun bu hastalıklara yakalanmasına karşı önlem alabilirsiniz.