Minik Dostlarımızın Baş Belası; Kedilerde Bağırsak Kurdu

Bağırsak Kurdu Nedir?

Kedilerde Bağırsak Kurdu; her kedi sahibinin korktuğu hastalıklardan biridir. Bağırsak kurdu nedir ki bu kadar korkutuyor? Kısaca açıklamak gerekirse, Coccidia olarak isimlendirilen bir tür bakterinin enfeksiyona neden olması durumudur. Bu bakteri, siz farketmeden kedinize bulaşabilir ve onu hasta edebilir. "Yavru kedilerde olur." şeklindeki bilgiler doğru değildir.  Bu tip söylemler çoğu evcil hayvan sahibini yanlış yönlendirmektedir. Kedilerde bağırsak kurdu, yavru kedileri tehdit ettiği kadar yetişkin kedileri de tehdit eder.

Kedinin yaşı, hastalık derecesi ve teşhis zamanı; uygulanan tedavi ve ilaçlar kedinin bu hastalığı yenip yenemeyeceğini etkileyen faktörler arasındadır. Fakat bu hastalık erken teşhis ve düzenli bakım ile yenilmeyecek bir hastalık değildir.

Minik Dostunuzu Korumak Sizin Elinizde

En önemli soru "Kedimi Bağırsak Kurtlarından Nasıl Korurum?" sorusudur.

En iyi tedavi hasta olmamaktır. Çok sevdiğiniz minik dostunuzu bu bakteriden korumak için onu olası tehditlerden korumanız gerekir.

Peki kedilerde bağırsak kurduna neden olan durumlar nelerdir?

Anne Kedinin Sağlık Durumu

Bu hastalık minik kediniz daha anne karnındayken ortaya çıkabilir ve yavruyu hasta edebilir. Anne kedi iyi bakılmalı ve düzenli sağlık kontrolünden geçmelidir. Ayrıca evdeki farklı halleri ve durumları da sizin için uyarı sinyalleri olabilir. Anne kedinin sağlığı tüm yavruları etkileyeceğinden dolayı bu konuda hayvan sahiplerinin çok dikkatli olması gerekir.

Kedilerin Kaka Yeme Eğilimi

Siz evde olsanız da olmasanız da kediniz, dışkısını koklama, yalama ve kimi durumlarda onu yeme eğilimindedir. Size tiksindirici gelse de hayvanlar arasında kendi dışkısını yeme durumu sıradan bir olay olarak nitelendirilir. Fakat ne kadar sıradan olsa da bu durum kedinin enfeksiyon kapmasına yol açan etkenler arasındadır. Bunu engellemek çok zor olsa da kedi kumunu daha sık ve düzenli değiştirmeniz kedinizin yararına olacaktır.

Ayrıca kedi kumunu temizleme işlemi sırasında sabit bir bez kullanmak yerine "kullan at" bezleri tercih edebilirsiniz. Bu bezler bakteri üremesini engelleyecektir. Bu şekilde hem kendi sağlığınız hem de şirin kedinizin sağlığını korumaya yardım etmiş olursunuz.

Yuttuğu Böceklerden Dolayı Bakteri Kapma

Aynı kendi dışkısını yeme durumunda olduğu gibi, gözlenmesi zor bir durum da haşere yeme durumudur. Minik böcekler, kakalaklar, sinek vb. kanatlı canlılar hızlı hareketlerinden dolayı kedilere bir oyun aracı olarak görünürler. Siz ona düzenli yemek verseniz de ona ilgi gösterip onunla oyunlar oynasanız da doğası gereği içlerinde olan avlanma güdüsü  baskın gelecektir. Bu nedenle haşere ile oynayacak  ve belki de onu yutacaktır.

Böyle durumlar için en iyi korunma yöntemi evinizi düzenli olarak ilaçlamak olacaktır. Ayrıca  kapı ve pencere gibi olası giriş noktalarına tel takmak da size yardımcı olabilir.

Hastalıklı Canlılarla Temas Halinde Olma

Kedi için risk oluşturan bir diğer durum ise hastalık kapmış kedilerle temas halinde olmaktır. Eğer kediniz balkonda, bahçede ve buna benzer dış mekanlarla fazla bağlantılı ise hastalık kapma olasığı artacaktır. Bu durum tamamen siz ve kedinizin yaşam alanı ile ilgilidir.

Mama Yoluyla Bakteri Bulaşması

- Herkes evcil hayvanı için en güzel mamayı almak ister. Fakat bazı durumlarda daha uygun fiyatlı olanı tercih edebilirler. Her mama için olmasa da kimi mamalar  gerek saklama koşulları gerek içeriklerinden dolayı bakteri üretmeye elverişlidir. Bu mamaları yiyen minik dostunuz enfeksiyon kapabilir.

Gıda Ürünleri

- Kediler çoğu şeyi yemek istese de onlara zararlı olan gıda ürünleri vardır. Onlar sizin yediğiniz her gıdayı yiyemezler. Yemek masanızdan, mutfak raflarınızdan onlara zarar veren yiyecekleri yememeleri için önlem almak gerekir.

Bahsettiğimiz bu durumların geneli kedilerin temel içgüdülerinde olan şeylerdir. Kontrol altına almak zor olsa da evcil hayvan sahipleri dikkat etmelidirler.

Kedilerde Bağırsak Kurdu hastalığı nasıl fark edilir?

Tüm önlemleri alsanız da kedilerde bağırsak kurdu zor engellenen bir durumdur. Alınan tüm önlemlere rağmen kediniz bu hastalığa maruz kalabilir. Enfeksiyona yakalanıp yakalanmadığını anlamak için kedinizi iyi gözlemlemeli ve kontrol etmelisiniz. Farklı hastalıklara kıyasla gözlemlemesi zor olan bu hastalığın tedavisi imkansız değil. Bu yüzden kedinizi anlamanız; durumundaki ve hareketlerindeki farklılıkları görebilmeniz için  kedinizle olan ilişkiniz büyük önem taşır.

Daha anne karnında başlayabilen bu rahatsızlık, hastalık şüphesi olan kedinin dışkısı kontrol edilerek teşhis edilebilir. Normal olmayan bir dışkı, daha sıvı ve yapış yapıştır. Bu durum kısa süreli ishal ile karıştırılabilir. Ayırt edici tek faktör bu durumun aralık vermeksizin devam etmesidir. Kedinizin bu şekilde olan kakası, Coccidia habercisi olabileceği gibi farklı hastalıkları da haber verebilir.  Böyle bir durum söz konusuysa ilk yapmanız gereken şey, veteriner hekiminize başvurmak olacaktır. Aksi takdirde, bu bakteri minik kedinizin bağırsaklarına yer edecek ve kurtulması zor bir hastalığa dönüşecektir.

Yeni sahiplendiğiniz kedinin standart kontrolleri sırasında bu hastalık da incelenmelidir. Yavru bir kedi sahiplendiğiniz durumlarda yavru kedide görülen bir enfeksiyon durumu söz konusu ise bu durum anne kediden kaynaklı olabilir. Böyle bir durumda yapmanız gereken anne kedinin sahibini arayarak ona bilgi vermektir. Çünkü bu hastalık sizin kediniz gibi anne kedi ve diğer yavruları da tehdit etmekte.

Kedilerde Bağırsak Kurdu Teşhisi

İlk adım olan kedinin gözlemleme durumu sonrası teşhis için veteriner hekime gidilmelidir. Bağırsak kurdu sanılanın aksine gözle görülemeyen, mikrobik bir rahatsızlıktır. Kesin sonucu tahliller sonrası veteriner hekim belirler ve teşhisi koyar.

Uzmanlar tarafından yapılmayan, kedi sahiplerince yapılan değerlendirmeler sonrası kullanılan ilaçlar, istenilen olumlu sonuçlar yerine kediniz için kötü sonuçlara yol açabilir. Yanlış teşhis, yanlış ilaç kullanımı insanlarda olduğu gibi hayvanlarda da geri dönülemez rahatsızlıklara, ölümcül durumlara neden olabilmektedir.

( Coccidia ) Bağırsak Kurdu Nasıl Tedavi Edilir?

Kedinin içine yerleşen parazitten kurtulmak için Sülfamidler - ya da kısaca Sülfa - bazlı bileşenler kullanılarak tedavi yapılır. Genellikle ayakta tedavi edilir. Minik dostunuz, ilaç kullanımı öncesinde yaşadığı ishal nedeniyle su kaybına maruz kalmış olacaktır. Bundan dolayı yapılan su takviyesi kedinizin temel tedavi süreçlerindendir.

İshal ile beraberinde gelen susuzluk, vitamin ve mineral bakımından yoksulluğa yol açabilir. Bu durum minik dostunuzda halsizlik ve zayıf düşmeyi beraberinde getirir. Veteriner gerek duyduğu takdirde ilaca ek olarak vitamin desteği de sunacaktır.

Kedinizin yaşı, geçirdiği enfeksiyonun şiddeti ve direncine göre 10 ile 20 gün arası bir tedavi süresi bulunur. Yeter ki hekimin kediniz için vermiş olduğu reçeteli ilaçları doğru ve düzenli kullanın.

Bağırsak Kurdu Tedavisinden Sonra Kedinin Bakımı Nasıl Olmalı?

Geride bıraktığınız tüm iyileşme süreci sonrasında size iyi haberlerimiz var;  tüylü dostunuz sağlığına kavuştu! Fakat sanmayın ki bu enfeksiyon tek seferlik bir hastalık. Tıpkı her kış mevsimi, kendinize dikkat etmediğinizde geçirdiğiniz soğuk algınlığı gibi, kediniz de bu hastalığa tekrar yakalanabilir. Size düşen; düzenli kontrol, hijyenik bir yaşam ortamı ve bol bol sevgi.

Çünkü minik dostlarımızın içinde kötülük yok ve sevginizi hak ediyorlar. :)

Blog hakkında henüz görüş bırakılmamış.

Blog hakkındaki görüşlerinizi yazın