Yavru Kedinler Neden Aşılanmalıdır?

Patili dostlarımız kedilerin, hayatımızı çok daha keyifli ve sevgi dolu hale getirdiği bir gerçek. Kedi sahibi olmanın insanı fiziksel ve ruhsal yönden daha sağlıklı hale getirdiği de, son yıllarda yapılan bilimsel çalışmalarla kanıtlanmış durumda.  Elbette evimizi bir kediyle paylaşmanın bizlere yüklediği bir takım sorumluluklar da var. Sıcak bir yuvanın yanı sıra, onlara sağlıklı bir yaşam ve konforlu bir yaşam alanı sunmak da bizlere düşüyor. Onlara sağlıklı ve daha kaliteli bir yaşam sunmanın olmazsa olmaz koşullarından bir tanesi hiç şüphesiz ki; aşılama. Her ne kadar iyi bir bakım ve beslenme düzenine sahip olsalar da aşıları düzenli ve eksiksiz yapılmadığında,  kediler hastalıklara karşı savunmasız hale geliyor. Yakalandıkları hastalıklar ise yaşam kalitelerini ciddi oranda düşürebiliyor hatta kimi zaman, hayatlarına mal olabiliyor.

Yavru kediler genellikle 1,5 aylık döneme kadar süt emmeye devam ederler. Süt emdikleri dönemde hastalıklara karşı korunurlar. Anne sütü içerisinde bulunan bağışıklık maddeleri hastalıklara karşı yavruların korunmasını sağlar. Klostrum ve İmminoglobülün adı verilen bu maddeler hastalıklar karşısında, yavrular için, adeta bir kalkan görevi görür. 1,5 aylık sürecin sonunda süt emmeyi bıraktıklarında ise yavrular hastalıklara karşı savunmasız hale gelir. İşte bu noktada ise aşılar devreye girer.

Elbette anne sütü emen ve emmeyen yavrular için kullanılan aşı ve ilaçlar ve bu aşıların uygulandığı takvim farklılık gösterir. Anne sütü emmeyen ya da emmeyi erken bırakmak zorunda kalan yavrular için bağışıklık sistemini aktif tutmaya yarayan farklı aşı ve ilaçlara başvurulması gerekebilir.  Bununla birlikte, saf bir ırk ile melez bir yavrunun aşı programı da aynı olmayacaktır. Aşı takvimini etkileyen bir diğer unsur ise yavrunun barınaktan, sokaktan, başka bir evden ya da petshoptan gelmesidir. Yavrunun geldiği ortama göre farklı aşı ya da ilaçların uygulanması gerekebilir. Yavrunun türü, boyutu ve cinsiyeti de uygulanacak aşıları ve aşı takvimini etkileyebilir.

Aşılama Öncesinde ve Aşılama Sürecinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Aşılama süreci yavrular sütten kesildikten ve 6-7 haftalık olduktan sonra başlar. Daha erken uygulanan aşılar yetersiz kalacak ve fayda sağlamayacaktır. Aşılama yapılmadan önce yavruların iç parazitlerden arındığından emin olunmalıdır. Aşıların sağlıklı kedilere uygulandığında fayda sağlayacağı aksi durumlarda faydadan çok zararı olacağı unutulmamalıdır. Aşılama öncesinde yavru kedilerin beslenme düzenine ve bakımına özen gösterilmelidir. Aşılama süreci boyunca yavruların steril bir ortamda kalması, dışarıda gezdirilmemesi, diğer hayvanlarla mümkün olduğunca temas etmemesi daha sağlıklı olacaktır. Aşılanacak kedinin vücut sıcaklığının normal düzeyde olmasına dikkat edilmelidir.  Aşılanacak kedi hamile olmamalıdır. Nabız ve solunum sayısı normal düzeyde olmalı ve aşılama sürecinde kediler stresten uzak tutulmalıdır. Eğer yavru kedinin devam eden bir hastalığı varsa ya da bir hastalığın tedavi sürecindeyse, tedavi bitimine kadar aşılama ertelenmelidir. Aşılamadan 1-2 hafta öncesinde kortizon içeren herhangi bir ilaç uygulanmamış olması gerekir.  Aynı zamanda kızgınlık döneminde olan kedilere de aşılama yapılmamalıdır. Bu dönemin bitimine kadar aşılama ertelenmelidir.

Aşılama Kedi Sahipleri İçin de Önem Taşır

Aşılama kedilerin sağlığı için önem taşıdığı gibi kedi sahiplerini de hastalıklara karşı korur. Bu yüzden aşılama kediler için olduğu kadar biz insanlar için de önemlidir.  Evinizi bir kediye açmayı düşünüyorsanız aşılarını zamanında yaptırmaya dikkat etmeniz gerekir. Bazı parazit türleri, mantarlar, enfeksiyonlar ya da kedilerin taşıdığı bazı hastalıklar insanlar için de bulaşıcıdır. Kedinizin aşılanmış olması sizi de bu hastalıkların bulaşma riskine karşı koruyacaktır.